İnteraktif, kullanıcıların aktif bir şekilde katılım gösterdiği ve karşılıklı etkileşimde bulunabildiği süreçleri tanımlayan bir terim. Bu kavram, genellikle dijital ortamlar, eğitim, medya, oyunlar ve iletişim gibi alanlarda kullanılıyor. İnteraktif sistemler, kullanıcıların seçimler yapmasına, bilgi girmesine veya çeşitli aksiyonlar almasına olanak tanır ve bu aksiyonlara göre anında tepki veriyor.
İnteraktif teknolojiler, geleneksel tek yönlü iletişimden farklı olarak, iki yönlü bir iletişim sağlıyor. Örneğin, bir web sitesinde gezinirken tıkladığınız bir butonun sizi farklı bir sayfaya yönlendirmesi, bir anketin sonuçlarını görmenizi sağlaması veya bir video oyununda karakterinizi kontrol etmeniz gibi durumlar interaktif süreçlere örnek. Bu süreçler, kullanıcıların deneyimlerini kişiselleştirmelerine ve daha anlamlı hale getirmelerine olanak tanıyor.
Eğitimde interaktif yöntemler, öğrencilerin derse daha aktif katılımını sağlıyor. Örneğin, sanal sınıflarda öğrencilerin sorular sorabilmesi, anketlere katılabilmesi veya simülasyonlar aracılığıyla öğrenme süreçlerine dahil olabilmesi, interaktif eğitimin örneklerinden. Aynı şekilde, interaktif kitaplar veya uygulamalar da çocukların öğrenme sürecini daha eğlenceli ve etkili hale getiriyor.
İnteraktif medya ise izleyicilerin veya kullanıcıların içerik üzerinde kontrol sahibi olduğu medya türünü ifade ediyor. Örneğin, bir video izlerken izleyicinin hikayenin gidişatını belirleyebildiği "seç ve izle" formatı, interaktif medya uygulaması.
İnteraktif kavramı, katılımcıların aktif rol oynadığı ve karşılıklı etkileşimlerin gerçekleştiği süreçleri tanımlamak için kullanılan bir terim. Günümüzün dijital dünyasında interaktif teknolojiler, kullanıcı deneyimini geliştiren ve daha kişisel hale getiren yenilikçi çözümler sunuyor.